Preskocit navigáciu

Budúci piloti na Poľane.


Budúci piloti na Poľane. Po januárovom výcviku v prežití a špeciálnej telesnej príprave pre druhákov a štvrtákov z Leteckej fakulty Technickej Univerzity v Košiciach – budúcich pilotov OS SR, ktorý sa uskutočnil v Nízkych Tatrách, prišiel tentoraz rad aj na tretiakov a piatakov. V týždni od 11. do 15. marca 2024 sa zmenilo nielen zloženie cvičiacich, ale aj lokalita. Väčšina výcviku prebiehala v ikonickom území stratovulkánu v Chránenej krajinnej oblasti Poľana. Hneď v prvý deň boli frekventanti výcviku vysadení v horskom sedle Tlstý javor, teda v centrálnej časti Veporských vrchov, ktoré oddeľuje katastrálne územia Čierneho Balogu a Hriňovej. Odtiaľ nasledoval približne hodinový peší presun po hrebeni a následná rekognoskácia miesta určeného na voľné prenocovanie v teréne. Sneh už síce v lese, ani na lúkach vďaka zime chudobnej na zrážky nebol, ale tisícmetrová nadmorská výška dávala predpoklad chladnej noci. Po upresnení miesta nocľahu kadeti pokračovali v pochode cez Obrubovaneckú dolinu až do známeho Lesníckeho skanzenu vo Vydrovskej doline v Čiernom Balogu. Druhý deň dopoludnia cvičiaci absolvovali inštruktáž a získali užitočné informácie od skúseného lektora. Vďaka dobrým vzájomným vzťahom pozvanie prijal bývalý riaditeľ špeciálneho výcviku Centra výcviku Lešť, major vo výslužbe Juraj Antol. Hoci je od decembra minulého roku v zálohe, veľmi rád odovzdal svoje bohaté teoretické, ale hlavne praktické skúsenosti z podobných zamestnaní našim budúcim vojenským pilotom. Osobne dohliadal na prípravu prístreškov, založenie ohňa pomocou kresadla a úpravu vody. Keď boli nachystané zásoby dreva na celú noc, prišla na rad príprava stravy. Kto neskúsil neuverí, ako skvelo môže chutiť mäso opečené na rozpálenom kameni pred provizórnym prístreškom. Únava z celého dňa zariadila pomerne skorý nástup spánku hneď po zotmení. Romantiku nocľahu pod holým nebom posiatym hviezdami pred polnocou načas prerušilo neďaleké zavíjanie vlčej svorky. Fantázia a tiež ako na druhý deň niektorí poctivo priznali aj určitá dávka rešpektu zariadila, že sa nenašiel nikto s chuťou ponocovať pred prístreškom a rušiť zabehnutý nočný kolorit pravej divočiny. Nasledujúci deň, hneď po výdatných raňajkách, nasledoval viac ako 20 kilometrový presun náročným horským terénom. Ten začal v obci Osrblie, pokračoval cez geografický stred Slovenska, ktorý tvorí vrchol Hrb s výškou 1254 m.n.m. Tento impozantný vrchol tvorí 40 metrov vysoké skalné bralo spadajúce kolmou stenou na sever a západ. Tvorí spoločný masív s južne ležiacim Veprom a západným susedom, Ostrým Grúňom. Po dosiahnutí najvyššieho bodu trasy už nasledoval len pozvoľný zostup do lesníckej osady Kyslinky ležiacej v Hrochoťskej doline. Cestou mala 12 členná presúvajúca sa skupina budúcich pilotov možnosť obdivovať pobytové znaky medveďa hnedého. Poľana je známa tým, že sa tu nachádza najväčšia populácia tejto šelmy s počtom takmer 200 kusov. Aby boli splnené aj ostatné body týždenného plánu, patril ďalší deň výcviku v špeciálnej telesnej príprave. Miestom nácviku boli južné svahy Chopku od Derešov, až po Krupovú, kde si kadeti precvičovali základný metodický rad zjazdového lyžovania, ale aj modifikované oblúky v neupravenom zalesnenom teréne a v hlbokom snehu. V podvečer absolvovali lekciu záchrany topiaceho a dopomoci unavenému plavcovi. Poslednou precvičovanou témou boli zásady praktickej prvej pomoci pri rôznych typoch úrazov od popálenín, krvácania, až po zlomeniny. Na záverečnom brífingu sa inštruktori aj cvičiaci zhodli, že hoci sú body programu takýchto zamestnaní striktne dané, zatraktívnenie a nové impulzy prináša hlavne obmena výberu lokalít.

Budúci piloti na Poľane.Budúci piloti na Poľane.Budúci piloti na Poľane.Budúci piloti na Poľane.Budúci piloti na Poľane.

Autor: nrtm. Miroslav ŠTUBŇA, telovýchovný pracovník 51. krídla Prešov - Dátum: 04.04.2024
Čítanosť: 3711
Verzia pre tlač

Skočiť na menu


Share